Peru, Bolivia en Chili

Onze reis door deze 3 landen is voor het grootste deel prima georganiseerd door Fox Travel. Op de vrij te besteden dagen heb ik een 6-tal excursies geboekt via Get your Guide. Het is een prachtige reis geworden met veel positieve indrukken van deze landen. Waar ik vooraf ook wel mijn twijfels had over veiligheid, hoogteziekte en hygiëne is dit gelukkig onnodig gebleken. Wij hebben geen enkel moment ongemakkelijk gevoeld en kunnen deze reis iedereen zeker aanraden. Voor vragen mag je me altijd mailen.

Peru

Op de eerste morgen in Lima hebben we een city-tour door het centrum gelopen met een gids. Deze hebben we vanuit Nederland geboekt via Get your Guide. In de middag zijn we op eigen houtje met een taxi naar de kleurrijke wijk Barranco gegaan.

Dag 2 zijn we vroeg naar het busstation gebracht om vervolgens naar Ica te rijden over Highway 1S. Deze weg biedt regelmatig mooie uitzichten over de kust van de  Stille Oceaan. De bustocht was op de heenweg comfortabel, maar op de terugweg best spannend vanwege het werkelijk idiote verkeer in Lima. En dat zeg ik niet gauw. In Huacachina de laatste buggytour van de dag geboekt. Dit i.v.m. de zonsondergang die je dan vanuit de woestijn kan bewonderen.

Dag 3 zijn we naar Paracas gegaan met de bus. En vandaar uit op de boot naar de Ballestas eilanden. Ook wel de "Poor man's Galapagos genoemd. De eilanden liggen op 1.5 uur varen voor de kust in de Stille Oceaan.

Dag 4 zijn we van Lima naar Cusco gevlogen. Cusco ligt op ongeveer 3360 mtr. We hebben hier mede dankzij medicatie geen enkele last met de hoogte gehad. We zijn gelijk 's middag de stad ingegaan die heel relaxed is. Vanuit ons hotel in het centrum was alles goed te belopen.

Dag 5 zijn we met een excursie op pad gegaan naar Moray Maras. Onderweg bij een toeristische (alpaca) wolververij gestopt. Verder naar Moray Maras, bijzonder om te zien dat de Inca's in die tijd al onderzoek deden naar temperatuur en verschil in groei van gewassen en groenten. Ze gebruikten ronde terrassen voor hun onderzoek.

Toen door naar de zoutmijnen, ten noordwesten van de stad Maras. Deze worden gevormd door ongeveer 3000 kleine putjes met een oppervlaktegemiddelde van ongeveer 5 vierkante meter. Tijdens de droogteperiode vulden Inca's deze elke 3 dagen met zout water dat zou verdampen en het aanwezige zout geleidelijk zou stollen. Dit zout zou dan worden gegranuleerd en verpakt in zakken voor verzending naar de markten van de regio.

Dag 6 zijn we naar Poroy gebracht vanuit Cusco. Daar zijn we op de luxe Vistadome trein gestapt die ons naar Aguas Calientes bracht. Dit is het dorp van waaruit de bussen je naar Machu Picchu brengen. De treinreis ging door de Heilige Vallei van de Inca's en stopte even in Ollyatambo.

Dag 7 hebben we één van onze hoogtepunten bezocht, Machu Picchu. Waar ik eerst het idee had dat ik dit moest doen omdat ik toch "in de wijk" was, is het een zeer indrukwekkende ervaring geworden. Zeker ook dankzij onze gids Edwin, die we voor ons zelf hadden. Rond 1440 zijn de Inca's begonnen aan de bouw. Tot aan de Spaanse verovering van het gebied in 1532 was de stad bewoond. In 1911 is de stad herontdekt door historicus Hiram Bingham.

Dag 8 hebben we ingevuld met de "Sacred Valley Tour" geboekt bij Get your Guide vanuit Nederland. We hebben in Pisac een Inca ruine en de plaatselijke, zeer kleurrijke markt bezocht, en verder Ollyatambo en Chinceron. We waren uiteindelijk om 2100 uur terug in Cusco

Dag 9 zijn we met de bus van Cusco naar Puno gereisd. Onderweg waren er diverse stops bij onze tocht over de Altiplano. De trein op de foto gaat over een pas van 4385 mtr hoogte. Net voor Puno hadden we een omleiding door de stad Juliaca, prachtig om te zien hoe het straatbeeld daar is.

Dag 10 was een echte toeristen dag op het Titicaca meer. Aansluitend bij de groep van Fox reizen hebben 1.5 uur gevaren naar Taquile Island. Na de "verplichte" nummers met de plaatselijke bevolking verder gevaren naar de Uros eilanden. Dit zijn drijvende rieteilanden op het Titicaca meer. Het meer is het grootste meer van Zuid Amerika en ligt op een hoogte van 3812 mtr.

Dag 11 van de reis ging het van Puno via Copacabana naar La Paz, de hoofdstad van Bolivia. In Copacabana hadden we een korte stop zodat we het kleurrijke stadje even konden bekijken. Het is een lekker rommelig, hippie-achtig dorpje met een enorme basiliek. Op de verdere doorreis moet je over de Tiquina Strait. Je moet uit de bus en je waardevolle spullen moet je meenemen. Op de foto's kun je zien waarom.

Bolivia

Dag 12 bezochten we La Paz, deze stad ligt in een kloof maar nog altijd op 3640 mtr en heeft 1 miljoen inwoners. Op de vlakte boven de kloof ligt de stad El Alto (4090 mtr) met 1.2 miljoen mensen. Het is een bijzonder dynamische stad met heel veel handel, een kabelbaan-systeem i.p.v. een metro, een enorme markt en tevreden mensen. De gids Rodrigo Brinckhaus heeft ons enthousiast verteld over zijn land en stad.