Peru, Bolivia en Chili

Onze reis door deze 3 landen is, voor het grootste deel, prima georganiseerd door Fox Verre Reizen van de ANWB. Op de vrij te besteden dagen heb ik een 6-tal excursies geboekt via Get your Guide. Het is een prachtige reis geworden met veel positieve indrukken van deze landen. Waar ik vooraf ook wel mijn twijfels had over veiligheid, hoogteziekte en hygiëne is dit gelukkig onnodig gebleken. Wij hebben geen enkel moment ongemakkelijk gevoeld en kunnen deze reis iedereen zeker aanraden. Voor vragen mag je me altijd mailen.

Fotoboek deel 1 en 2 zijn inmiddels klaar en geleverd. via onderstaande link kun je digitaal door het fotoboek bladeren.

Peru

Op de eerste morgen in Lima hebben we een city-tour door het centrum gelopen met een gids. Deze hebben we vanuit Nederland geboekt via Get your Guide. In de middag zijn we op eigen houtje met een taxi naar de kleurrijke wijk Barranco gegaan.

Dag 2 zijn we vroeg naar het busstation gebracht om vervolgens naar Ica te rijden over Highway 1S. Deze weg biedt regelmatig mooie uitzichten over de kust van de  Stille Oceaan. De bustocht was op de heenweg comfortabel, maar op de terugweg best spannend vanwege het werkelijk idiote verkeer in Lima. En dat zeg ik niet gauw. In Huacachina de laatste buggytour van de dag geboekt. Dit i.v.m. de zonsondergang die je dan vanuit de woestijn kan bewonderen.

Op dag 3 gingen we met de bus vanuit Huacachina naar Paracas. In de Stille Oceaan voor de kust van Pisco en Paracas ligt een eilandengroep die deel uitmaakt van nationaal park Paracas, ook wel de kleine Galapagos Eilanden genoemd. Op de Ballestas Eilanden vind je een bonte verzameling aan dieren als zeeleeuwen, dolfijnen, pinguïns en zeevogels. Pelikanen, Inca Terns, Jan-van-genten en aalscholvers vliegen in grote zwermen door de lucht.
In de loop van de middag weer terug met de bus naar Lima. In de gekte van de avondspits na veel hachelijke momenten het hotel weer bereikt.

Dag 4 zijn we van Lima naar Cusco gevlogen. Cusco ligt op ongeveer 3360 mtr. We hebben hier mede dankzij medicatie geen enkele last met de hoogte gehad. We zijn gelijk 's middag de stad ingegaan die heel relaxed is. Vanuit ons hotel in het centrum was alles goed te belopen.

Dag 5 zijn we met een excursie op pad gegaan naar Moray Maras. Onderweg bij een toeristische (alpaca) wolververij gestopt. Verder naar Moray Maras, bijzonder om te zien dat de Inca's in die tijd al onderzoek deden naar temperatuur en verschil in groei van gewassen en groenten. Ze gebruikten ronde terrassen voor hun onderzoek.

Toen door naar de zoutmijnen, ten noordwesten van de stad Maras. Deze worden gevormd door ongeveer 3000 kleine putjes met een oppervlaktegemiddelde van ongeveer 5 vierkante meter. Tijdens de droogteperiode vulden Inca's deze elke 3 dagen met zout water dat zou verdampen en het aanwezige zout geleidelijk zou stollen. Dit zout zou dan worden gegranuleerd en verpakt in zakken voor verzending naar de markten van de regio.

Dag 6 zijn we naar Poroy gebracht vanuit Cusco. Daar zijn we op de luxe Vistadome trein gestapt die ons naar Aguas Calientes bracht. Dit is het dorp van waaruit de bussen je naar Machu Picchu brengen. De treinreis ging door de Heilige Vallei van de Inca's en stopte even in Ollyatambo.

Dag 7 hebben we één van onze hoogtepunten bezocht, Machu Picchu. Waar ik eerst het idee had dat ik dit moest doen omdat ik toch "in de wijk" was, is het een zeer indrukwekkende ervaring geworden. Zeker ook dankzij onze gids Edwin, die we voor ons zelf hadden. Rond 1440 zijn de Inca's begonnen aan de bouw. Tot aan de Spaanse verovering van het gebied in 1532 was de stad bewoond. In 1911 is de stad herontdekt door historicus Hiram Bingham.

Dag 8 hebben we ingevuld met de "Sacred Valley Tour" geboekt bij Get your Guide vanuit Nederland. We hebben in Pisac een Inca ruine en de plaatselijke, zeer kleurrijke markt bezocht, en verder Ollyatambo en Chinceron. We waren uiteindelijk om 2100 uur terug in Cusco

Dag 9 zijn we met de bus van Cusco naar Puno gereisd. Onderweg waren er diverse stops bij onze tocht over de Altiplano. De trein op de foto gaat over een pas van 4385 mtr hoogte. Net voor Puno hadden we een omleiding door de stad Juliaca, prachtig om te zien hoe het straatbeeld daar is.

Dag 10 was een echte toeristen dag op het Titicaca meer. Aansluitend bij de groep van Fox reizen hebben 1.5 uur gevaren naar Taquile Island. Na de "verplichte" nummers met de plaatselijke bevolking verder gevaren naar de Uros eilanden. Dit zijn drijvende rieteilanden op het Titicaca meer. Het meer is het grootste meer van Zuid Amerika en ligt op een hoogte van 3812 mtr.

Dag 11 van de reis ging het van Puno via Copacabana naar La Paz, de hoofdstad van Bolivia. In Copacabana hadden we een korte stop zodat we het kleurrijke stadje even konden bekijken. Het is een lekker rommelig, hippie-achtig dorpje met een enorme basiliek. Op de verdere doorreis moet je over de Tiquina Strait. Je moet uit de bus en je waardevolle spullen moet je meenemen. Op de foto's kun je zien waarom.

Bolivia

Dag 12 bezochten we La Paz, deze stad ligt in een kloof maar nog altijd op 3640 mtr en heeft 1 miljoen inwoners. Op de vlakte boven de kloof ligt de stad El Alto (4090 mtr) met 1.2 miljoen mensen. Het is een bijzonder dynamische stad met heel veel handel, een kabelbaan-systeem i.p.v. een metro, een enorme markt en tevreden mensen. De gids Rodrigo Brinckhaus heeft ons enthousiast verteld over zijn land en stad.

Dag 13-14 Sucre was even een rustmoment in onze reis. De hoogte viel mee (2810 mtr) en de sfeer in de stad was rustiger dan in La Paz. De stad is de officiële hoofdstad van Bolivia en valt op door de vele grote witte gebouwen. Alle gebouwen in het oude centrum moeten een keer per jaar wit worden geverfd waardoor de stad nóg een bijnaam heeft; La Ciudad Blanca de Las Americas ➜ ‘The White City of the Americas’. De levendige markt en de mooie mensen zorgde voor weer kleurige beelden.

Dag 15 zijn we door een privé chauffeur opgehaald en door een prachtig landschap naar Potosi gebracht. Helaas kon er niet gestopt worden voor mooie foto's. Maar dat maakte het mijnwerkers-stadje meer dan goed. In Potosi (4090 mtr) werken nog dagelijks 8000 mannen in de zilvermijn. Het grauwe dat ik had verwacht was er totaal niet, veel kleuren en schone straatjes des te meer.

Dag 16 vertrokken we begin van de middag uit Potosi om naar Uyuni te gaan. In de publiek bus zaten we tussen de locals, maar gelukkig bij een raam dat ik open kon schuiven. Daardoor kon ik volop foto's maken van de landschappen die 150 km lang aan mij voorbij kwamen. Het tempo van de bus lag, helling op, erg laag waardoor de er meer dan 4 uur over hebben gedaan. Maar met zo'n afwisselend landschap eerder een feest dan straf.

Dag 17 van de reis ging het over de zoutvlaktes van Salar de Uyuni. In een SUV met 6 reizigers en een Spaanstalige chauffeur begonnen we in de woestijn. Met een volgepakte 4WD met bagage en jerrycans vol benzine op het dak vertrokken we. Deze immense witte vlakte is ongeveer zo groot als de provincie Utrecht en de grootste zoutvlakte ter wereld. Onderweg stopten we bij een restaurant van zoutblokken voor een lunch – geserveerd vanuit de achterbak van de auto – en reden we naar Isla Incahuasi (ook wel Isla Pescador genoemd). Dit eiland steekt rotsig omhoog vanuit de zoutvlakte en is volledig bezaaid met cactussen, sommigen van wel acht meter hoog.En dan te weten dat ze ongeveer 2,5 cm per jaar groeien.

Dag 18 was onze 2e dag op de Boliviaanse hoogvlakte. We reden gemiddeld op een 4500 mtr hoogte. 's Nachts ontzettend koud, ook in de overnachtings-adressen, maar overdag heerlijk warm. Het ene landschap was nog mooier dan het andere, vulkanen, bergen, rotsformaties en lagunes in verschillende kleuren. We hebben ook vossen, flamingo's, alpaca's en vicuna's gezien. Kortom een waanzinnig mooie en afwisselende dag.

Dag 19 deel 1 speelt zich nog af op de Boliviaanse hoogvlakte. Om 5.30 uur in de auto op weg naar de geisers en warmwaterbronnen waar we, als we wilden, konden badderen. Maar met min 10 Celsius omkleden zagen we niet zitten. Surrealistisch, zo kan je de landschappen in dit gebied het beste in één woord omschrijven. De gekleurde lagunes, het roodachtige gebergte, vulkanisch gesteente die vreemde vormen aannemen en de diverse diersoorten die daar voorkomen. Dit alles op een hoogte tussen de 4000 en 5000 meter, waar de moderne en bewoonde wereld mijlen ver weg is.  Rond 0930 uur bereikten we de Chileense grens.

Chile

Na op dag 19 rond 1000 uur de grens, na lang wachten in de koude, te zijn overgestoken naar Chili kwamen we rond 1200 aan in San Pedro de Atacama. De temperatuur was gelijk heel lekker, een 25 gr voelde heerlijk. San Pedro is een dorp met een mooi hippie sfeertje en veel backpackers. Na 3 dagen zijn we eerst gaan douchen en daarna op ons gemak het dorpje verkend. We kunnen je Roots aanraden voor heerlijk bakkie Marley koffie en super broodjes.

Dag 20 in de morgen wilde ik per se Lagunas Miscanti & Miniques zien. Dit was niet te combineren bij een tour-operator dus dan maar zelf geregeld. Met hulp ter plekke vanuit Nederland een huurauto geregeld en in de vroege morgen op pad om als eerste op deze prachtige locatie te zijn. En dat is gelukt !!!!

Dag 20 in de middag hadden we een tour geboekt naar de Valle del Luna (Maanvallei). Dit is de droogste plek op aarde, maar dat maakt haar juist zo schitterend. Verschillende tinten rood, geel en bruin zand wisselen elkaar af. De vallei is omringd door kleine heuvels en rotsformaties, die het landschap buitenaards maken.
De sculpturen gevormd uit natuurlijke mineralen, waaronder Las Tres Marías (The Three Marys), die zijn vorm gedurende millenia van winderosie kreeg. Daarna ging de tour door naar de Valle de la Muerte (Death Valley)
Aan het einde van de middag waren we net op tijd voor de magische zonsondergang bij het uitkijkpunt Piedra del Coyote, één van de hoogste punten van de Cordillera de la Sal.

Op dag 21 zijn we vanuit Calama naar Santiago gevlogen. In de middag door de winkelstraat geslenterd maar de de dichte mist geen foto's gemaakt. De dichte mist komt doordat Santiago in een kom ligt en alleen door regen komen ze hier vanaf. En dat komt niet vaak voor.

Op dag 22 vertrokken met een dagtour vanuit de hoofdstad Santiago naar de Pacifische kust en staken we de Coastal Mountain Range over, en kwamen door de valleien van Casablanca en Curacaví. Hier waren we ook gelijk van de mist af. De eerste stop was in de Veramonte Vineyard waar we een lekker wijntje mochten proeven.
Daarna reden we verder naar Viña del Mar, bekend als de Garden City. Na de lunch in een restaurant aan het strand ging de trip verder naar Valparaiso.

De tour door Valparaiso, de grootste havenstad van Chili, was vooral een heel kleurrijke. Het contrast met Viña del Mar was enorm, daar grote betonnen flats, hier gekleurde houten huisjes.
Na met de bus naar boven te zijn gereden zijn we lopend door de wijk en met een tandradbaan weer naar beneden gegaan. Onderweg ontzettend veel muurschilderingen in de mooiste kleuren gezien.

Met deze tour sloten we onze reis door 3 landen af en hebben elke dag genoten van alles dat we te zien kregen. We hebben deze reis geboekt bij Fox Verre Reizen en aangevuld met excursies op de vrije dagen die in het programma ingebouwd. Een link naar de site is https://www.fox.nl/peru/privereizen/25-daagse-prive-rondreis-diverse-vervoerstypes-langs-de-andes